Storytelling, czyli co to jest

Marketing wykorzystuje wiele przeróżnych narzędzi, by w sposób skuteczny dotrzeć do potencjalnego klienta. Wśród nich występuje storytelling, metoda, która pomaga zadziałać na wrażliwość odbiorcy. Czym jednak jest i czy warto z niego skorzystać? Jeżeli na tym, by stworzyć więź z odbiorcą i pozostać w jego pamięci na dłuższy czas, to jak najbardziej.

Opowieść dla słuchacza

By wyjaśnić, jak za słowem storytelling definicja się kryje, należy zdać sobie sprawę, że nie ma jednej uniwersalnej. Spotkać można się z trzema wyjaśnieniami, co oznacza to słowo w marketingu.

Storytelling tłumaczony jest jako tworzenie oryginalnej opowieści powiązanej ze światem marki, budowanie szerszego kontekstu i konstruowanie spójnej historii o marce i jej produkcie lub produktach. Inna definicja mówi, że storytelling to wykorzystanie opowieści dla promocji marki i produktów, gdzie to opowieść powinna składać się z faktów, które są połączone w logiczną całość i budują zajmującą, uporządkowaną historię.

Kiedy się na to spojrzy, storytelling definicja wskazuje, co jest ważne w wykorzystaniu tej metody – musi zostać nawiązana bliższa relacja. Taka, która pozostanie w świadomości słuchacza. Skąd pewność, że to działa? Od zarania dziejów ludzkość dzieliła się między sobą opowieściami, które niosły ze sobą pewne przesłanie i ładunek emocjonalny. To nie uległo zmianie, a może zostać wykorzystane na korzyść i przynieść pewne profity.

Warto wykorzystać, bo…

Kiedy pozna się już, jaka za tym słowem kryje się definicja i podejmie decyzję o zastosowaniu marketingu narracyjnego, dobrze jest zdawać sobie sprawę z tego, co to niesie. Po pierwsze, komunikaty, które mogły zostać odebrane jako abstrakcyjne i złożone przy wykorzystaniu innych narzędzi, za sprawą storytellingu otrzymują bardziej przystępną formę, która jest lepiej odbierana przez słuchaczy, nie taka nachalna.

Poza tym storytelling przekłada się na bardziej ludzki wymiar, jaki zyskuje firma i jej produkty. Prostsze do zrozumienia stają się również skomplikowane koncepcje, co sprawdza się poprzez przytaczanie przykładów zastosowania danych produktów.

Storytelling niesie ze sobą wizję długiej relacji ze słuchaczem, która może przełożyć się na skorzystanie z usługi czy zakup produktu, więc jasne jest, że wyjdzie się dzięki niemu zwycięsko.

 

Author: portal-firma.pl