Kontrola jakości – definicja i zastosowanie w przemyśle

W XXI wieku znacząco wzrosła świadomość jakościowa produktów wśród konsumentów. Oznacza to, że klienci przy wyborze danego dobra kierują się już nie ceną, a przede wszystkim jego jakością oraz trwałością. Takie zmiany na rynku spowodowały, że producenci muszą jeszcze bardziej dbać o poprawność wykonania swoich produktów, a to z kolei niejako wymusza na nich wprowadzanie rozbudowanych procesów jakościowych w zakładach.

Czym są procesy jakościowe?

Procesy jakościowe to zbiór czynności, które powiązane są w sposób bezpośredni z wykonywaniem kontroli jakości w firmie. To przede wszystkim kontrolowanie, inspekcja dostarczonych materiałów (wyrobów, produktów) wedle ustalonej wcześniej specyfikacji. Kontrolerzy jakości sprawdzają, czy dany wyrób jest zgodny ze sprecyzowanymi wytycznymi – jeżeli pojawiają się odchylenia od normy, badany przedmiot zostaje przekazany do poprawy. Poprawnie przeprowadzona kontrola jakości daje wymierne korzyści w postaci tego, że producenci mogą znacząco ograniczyć liczbę reklamacji od klientów. Procesy jakościowe to również szereg działań mających na celu poprawę jakości produktu już na etapie produkcji.

Kontroli jakości dokonują kontrolerzy jakości, zwani także inspektorami jakości. Jest to specjalistyczny personel, który nie wchodzi w skład załogi produkcyjnej. Kontrolerzy jakości dokonują inspekcji za pomocą specjalistycznych narzędzi np. suwmiarek, szczelinomierzy, aparatów roentgenowych, multimetrów itd.

Korzyści płynące z zastosowania kontroli jakości w firmach przemysłowych

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że beneficjentem posiadania przez firmę przemysłową rozbudowanych procesów jakościowych jest tylko i wyłącznie klient. To on otrzymuje bowiem finalny produkt i przy pozbawionym błędów wyrobie nie decyduje się na reklamację, zwrot czy napisanie niepochlebnej opinii w Internecie.

Prężnie działający dział jakości wywiera jednak równie duży wpływ na samo działanie zakładu. Odpowiednio zoptymalizowane procesy jakościowe zmniejszają liczbę reklamacji, co bezpośrednio wpływa na reputację marki i jej ocenę oraz opinię w Internecie. Kontrola jakości to również doskonały proces do zbadania wszystkich mankamentów występujących w na poziomie produkcji. Jeżeli dział kontroli jakości często zgłasza wady w konkretnym obrębie danego wyrobu, można prześledzić całą ścieżkę jego powstawania i w ten sposób odnaleźć miejsce, gdzie powstaje błąd.

W ogólnym rozrachunku, poprawnie działające procesy jakościowe w firmie przemysłowej mogą podnieść efektywność całego zakładu, co przenosi się na większe zyski i oszczędność czasu.

Author: portal-firma.pl