Jak zarządzać strategią marki pracodawcy? Dziesięć najważniejszych punktów.

Employer branding pozwala kontrolować i pozytywnie zmieniać środowisko, w którym działa Twoja firma, aby zapewnić pozyskiwanie i utrzymanie talentów. Employer branding to przede wszystkim sposób, w jaki promujesz swoją firmę wśród osób poszukujących pracy oraz to, co pracownicy mówią o Twojej firmie jako miejscu pracy. Dobra strategia employer brandingowa może pomóc Ci przyciągnąć więcej talentów, obniżyć koszty zatrudnienia i zmniejszyć rotację pracowników.

1. Poznaj swoją firmę.

Kiedy jesteś w stanie określić unikalne cechy swojej firmy, łatwiej jest dopracować propozycję wartości pracodawcy. Zapoznaj się z podstawową działalnością firmy, jej wizją, misją, wartościami i kulturą. Zrozum, jakie są cele Twojej firmy i jaki rodzaj talentu jest potrzebny do ich osiągnięcia.

2. Zrób audyt swojej marki pracodawcy.

Prawdopodobnie wiesz już dokładnie, gdzie stoi Twój produkt lub usługa na rynku, ale możesz nie być w pełni świadomy reputacji Twojej firmy wśród osób poszukujących pracy, a nawet Twoich własnych pracowników.
Wysyłaj wewnętrzne ankiety, prowadź badania w mediach społecznościowych, sprawdzaj strony z recenzjami lub zatrudnij firmę, która zajmuje się monitorowaniem reputacji.
Twoje badania powinny ujawnić ulubione aspekty kultury Twojej firmy, które możesz podkreślić, jak również obszary wymagające poprawy, aby zapewnić silną markę pracodawcy.

3. Napisz ” Propozycję Wartości dla Pracodawcy”.

Po przeprowadzeniu badań i zebraniu listy wartości i korzyści, jakie oferuje Twoja firma, musisz stworzyć propozycję wartości pracodawcy. To przekaz marketingowy i obietnica, więc nie chcesz mówić niczego, co nie jest prawdą lub z czym nie zgodzą się Twoi pracownicy. Możesz wykorzystać swoją propozycję wartości pracodawcy na swojej stronie internetowej, w materiałach rekrutacyjnych lub na stronie firmowej na LinkedIn.
Ponadto, Twoja propozycja wartości pracodawcy jest czymś, co Twoi rekruterzy i zespół HR mogą omówić z potencjalnymi kandydatami.

4. Wykorzystanie marketingu rekrutacyjnego.

Tworząc przekaz marki pracodawcy, rozważ wykorzystanie talentów kreatywnych pisarzy z własnego działu marketingu, komunikacji lub agencji.
Zapożyczenie kilku technik marketingowych – takich jak rozpoczynanie każdego działania brandingowego od pytań “Do kogo próbujesz dotrzeć? A czego oni chcą? (Buyer Persona Technique) – będziesz w stanie stworzyć markę pracodawcy, która przemówi do Twojej dokładnej grupy docelowej.

5. Buduj zaangażowanie pracowników.

Aby stać się godnym zaufania pracodawcą, nie szukaj dalej niż wśród własnych pracowników. Weź pod uwagę, że średnia wielkość sieci pracowników firmy jest 10 razy większa niż jej własna. Uczyń więc ze swoich pracowników społeczną armię rekrutacyjną. Kiedy będą aktualizować swoje profile osobiste i zawodowe na portalach społecznościowych, poproś ich o:

  1. pisanie (szczere, ale najlepiej przychylne) opinie o Twojej firmie na portalach z ofertami pracy;
  2. zamieszczanie aktualizacji dotyczących firmy;
  3. udostępnianie oferty pracy w swoich osobistych sieciach, gdy tylko się pojawią;
  4. publikowanie zdjęć na Instagramie lub Facebooku z hashtagiem, który stworzysz, gdy Twoja firma np. zrobi fajny prezent lub firmowy wyjazd integracyjny.

Twoi pracownicy są Twoimi nieoficjalnymi rekruterami i marketingowcami. Pomóż im wykorzystać LinkedIn i inne sieci społecznościowe do przedstawienia siebie i swojej firmy.

6. Zapewnienie możliwości szkolenia i rozwoju.

Jednym z głównych powodów, dla których ludzie odchodzą z pracy, jest nuda i potrzeba nowych wyzwań. Ostatecznie powinno to być stosunkowo łatwe rozwiązanie.
Jeśli pozwolisz swoim pracownikom korzystać z możliwości nauki i zdobywać nowe umiejętności, pokażesz, że Twoja firma jest nastawiona na ciągłe uczenie się i rozwój. A stawiając pracownikom wyzwania, sprawiasz, że nie będą się nudzić swoją pracą, co może prowadzić do wyższego wskaźnika zatrzymania w firmie.
Ponadto, ucząc się nowych umiejętności, stają się oni bardziej wartościowymi pracownikami dla Twojej firmy. Strategia Win-Win!

7. Wdrożenie solidnego procesu wprowadzania na rynek.

Onboarding to pierwsze doświadczenie nowego pracownika, a negatywne wrażenie może mieć poważne konsekwencje. W rzeczywistości osoby, które mają negatywne doświadczenia związane z wprowadzeniem do firmy, są dwa razy bardziej skłonne do poszukiwania innej możliwości.
Ostatecznie, budowanie pozytywnej marki korporacyjnej zaczyna się od dobrego procesu wdrażania pracowników. Bardzo ważne jest, aby od samego początku zainteresować pracowników i wzbudzić w nich ekscytację rolą i zespołem.
Zapewnienie nowym pracownikom instrukcji i narzędzi, których potrzebują, aby doskonalić się w swojej roli, zapewni płynne przejście, mniejszą rotację i bardziej produktywne zespoły.

8. Pisz skuteczne opisy stanowisk pracy.

Ogłoszenia o pracę są często pierwszym kontaktem kandydatów z Twoją firmą, więc są idealnym sposobem na promowanie marki pracodawcy.
Jeśli szukasz głosu marki, który się wyróżnia, zamiast “musi mieć doskonałe umiejętności komunikacyjne”, możesz spróbować powiedzieć: “jesteś typem, który podnosi słuchawkę telefonu, zamiast czekać na e-mail”. Jest to bardziej graficzny i przemyślany sposób, aby ożywić osobowość Twojej firmy. Następnie zoptymalizuj wyniki wyszukiwania, używając – ale nie nadużywając – słów i fraz, o których wiesz, że Twoi idealni kandydaci ich szukają.

9. Używaj filmów, postów na blogu, zdjęć i pokazów slajdów, aby opowiedzieć historię swojej firmy.

Kiedy wdrażasz strategię mającą na celu poprawę postrzegania Twojego produktu lub usługi przez rynek, nie ograniczasz się do przekazania swojego komunikatu za pomocą jednego kanału.
Zamiast tego zapewniasz filmy, zdjęcia, pokazy slajdów, blogi i inne formy przekazu, aby zapewnić dotarcie do jak największej liczby osób, niezależnie od platformy, na której się znajdują.
Podobnie ważne jest, aby używać wysokiej jakości filmów, zdjęć i tekstów, aby opowiedzieć historię swojej firmy. Możesz rozważyć zamieszczenie pokazu slajdów na swojej stronie “O nas”.

10. Tworzenie inicjatyw dotyczących różnorodności i integracji.

Jeśli chcesz stworzyć silną markę pracodawcy, musisz wykazać swoje zaangażowanie w budowanie różnorodnych zespołów. Inwestowanie w “nieszablonowe” inicjatywy przynosi firmie wiele korzyści, w tym bardziej innowacyjne pomysły, silniejszą kulturę firmy i lepszą obsługę klienta.
Konieczne jest jednak również dbanie o pozytywny wizerunek pracodawcy poprzez zapewnienie rozszerzenia zasięgu marki na nowe grupy osób.

Korzyści płynące z silnej marki pracodawcy.

Łatwiej jest zrozumieć znaczenie employer brandingu, jeśli pomyślimy o pracodawcach cieszących się dobrą reputacją. Firmy o silnej marce pracodawcy mają wymierne korzyści:

  1. aplikacje bez konieczności wydawania zbyt wielu pieniędzy, ponieważ pracownicy proaktywnie aplikują do firm, o których wiedzą, że oferują świetne środowisko pracy;
  2. skrócenie czasu zatrudnienia, ponieważ kandydaci chętniej przyjmą ofertę pracy od firmy o dobrej reputacji;
  3. zwiększona retencja i lojalność, ponieważ pracownicy doceniają zdrowe miejsca pracy i pozostają w firmach, w których mogą się rozwijać;
  4. przyciąganie największych talentów, ponieważ osoby oceniające różne oferty pracy będą brały pod uwagę wszystkie kryteria – w tym Twoją reputację jako pracodawcy – przed podjęciem ostatecznej decyzji.

Podsumowanie.

Dobra strategia employer brandingowa ma wartość dodaną w zakresie komunikacji korporacyjnej, która wykracza poza wzbudzanie zachwytu kandydatów do pracy i obecnych pracowników nad Twoją firmą.
Zadowoleni pracownicy są najlepszymi głosicielami i ambasadorami firmy. Mogą oni wpłynąć na reputację firmy lub ją zepsuć poprzez słowo z ust do ust, ale głównie poprzez ich komentarze na kanałach mediów społecznościowych lub platformach reputacyjnych.
Pamiętaj, że marka pracodawcy jest najbardziej efektywna, gdy jest budowana od wewnątrz, dlatego skorzystaj z pomocy działu HR i partnerów komunikacji wewnętrznej, aby mieć pewność, że wykorzystasz swoją markę pracodawcy we właściwy sposób.

Author: portal-firma.pl